Реклама

Как да излезем от депресията

как да излезем от депресията

Как да излезем от депресията – 5 лесни стъпки

През есента често изглежда, че всичко хубаво е в своя край, а нас ни чакат в бъдеще само студени, скучни вечери у дома и гледане на телевизия. И какво друго да направим, когато се лее дъжд и с придружаващ го вятър? В такива условия е лесно да се демотивираме и да се  поддаваме на депресии. За да спечелим в тази неравна борба с депресията и лошото настроение, да подобрим качеството си на живот и да се подготвим да посрещнем пролетта, има няколко прости съвети.

1. Намерете си хоби

Вероятно една от най-честите причини за депресията е липсата на интереси и хобита. Когато целият живот се свежда до вечерното гледане на телевизия е лесно да попаднете в отчаяние (най-вече след новинарските емисии). Досадно е и когато нещата вървят много добре – няма какво да се търси, няма и към какво да се стремим. Това е моментът, в които трябва да осъзнаете, че е дошло времето да си намерите ново хоби. Интересите и хобитата са важни за умственото и когнитивното здраве. Те помагат за хармонията, хранят самочувствието, а и подобряват настроението. Интересните странични занимания дават удовлетворение, избавят от негативни мисли и емоции, които често водят до депресия.

2. Бъдете оптимист

Навикът да виждате всичко в черно, може да бъде и една от причините за депресия. Проучванията показват, че хората с депресия са склонни да омаловажат своите постижения, таланти и добродетели. Хората доволни от живота си, които се сблъскват с пречки, от които изпитват чувство на неудовлетвореност, изпитват болка, страх, тъга, тревожност и чувство за вина, по същия начин, както хората, които са склонни към депресия. Но те не правят трагедия от това – те запазват положителната си енергия и не губят кураж, защото приемат болката и страданието като неразделна част от живота, който не могат да избегнат, но могат да сведат до минимум. Ето защо, те имат повече приятели, които, от своя страна им помагат да преодолеят трудностите в живота. Обичайте живота, въпреки болката и страданието! Една жизнено важна позиция, която е по-скоро човешки избор, а хората, които правят този смел избор, са достойни да им се възхищават и да следват техния пример.

3. Променете начина си на живот

За да се преодолее депресията, е добре да се отървете от навиците, които са предизвикали депресията. Всеки ден се опитайте да промените начина си на мислене и се концентрирайте върху това, което се случва в положителна светлина. Ако обвинявате заради своите несполуки други хора или обстоятелства, то повтаряйте си по-често, че никой не ви е виновен и че всичко зависи само от вас и вашата добра воля. Следващият път, когато попаднете в подобна ситуация, опитайте се да се държите по различен начин, за да прекъснете текущия модел на поведение. Също така, да преживеете трудностите в живота и да се противопоставите на депресията, помагат хуморът и самоиронията.

4. Хранете се здравословно

Преяждането, недохранването, гладът и пиянството – всички прояви на девиантно поведение са начини, чрез които да потиснем нашите чувства и емоции. Но чувствата не са непреодолими – рано или късно те се проявяват и се превръщат в депресия. Няма нужда да “храните” емоциите, от които искате да се отървете. Мислете за това по този начин – всеки път, когато ви се яде, без да се чувствате гладни, вие подсъзнателно се опитвате да потиснете емоциите, които все още възникват и провокират нови разходки до хладилника в полунощ. Един порочен кръг. Не се опитвайте да избягате от чувствата си, а се справете с тях. Кажете си: “Аз съм готов(а) да се изправя пред страховете си. Аз няма да ям повече и да усложнявам ситуацията. Ще ям само когато съм гладен(гладна)”. Ще бъдете изненадани колко бързо ще минете на нормалната си диета, ако можете да контролирате апетита си. Най-добрият вариант е да ядете три пъти на ден и да не похапвате, особено през нощта. Не забравяйте, че гладът е естествена физическа реакция на организма, желание на тялото, а не на ума. Това не означава, че трябва да минете на строга диета и да се ограничавате. Яжте всичко, което искате, но в разумни количества и само тогава, когато се чувствате гладни.

5. Контролирайте мислите си

Вие искате да се отървете от депресията? Изхвърлете от речника си думата “депресия” и нейните производни! Ако все още имате песимистично настроение, мислете за това като за нещо временно – това е просто лош ден или няколко дни и не е никаква “депресия”. Зад тази кратка дума се простира такава дълга следа от негативност, че е много трудно да се устои. Справянето с лошото настроение е много по-лесно.

Може да харесате и..


Реклама