Реклама

С какво да се храним, когато сме болни

s kakvo da se hranim kogato sme bolni

Често се чудим с какво да се храним, когато сме болни, защото обикновено в такива моменти нямаме апетит, но приемаме лекарства, които не е добре да се пият на гладен стомах.

Реклама


Добре е да сме на ясно, какви храни ще ни накарат да се почувстваме по-добре и кои да избягваме, докато здравословното ни състояние се подобри. Ето какво съветват експертите да консумираме и от какво да се въздържаме, в зависимост от конкретните оплаквания.

С какво да се храним, когато сме болни, за да се почувстваме по-добре

kakvo da qdem kogato sme bolni

Ако имате стомашен вирус, причиняващ болки и диария, консумирайте банани, ориз, препечени филийки, ябълково пюре, варени картофи, овесени ядки, солени крекери и печено пилешо или пуешко месо без кожа. Забравете за бонбони и дъвки без захар, съдържащи сорбитол или други изкуствени подсладители, лук, ябълки, броколи, зеле, боб, алкохол и кофеин.

Когато ви измъчва констипация, това обикновено се дължи в липсата на фибри. За това ще ви помогнат богати на фибри пълнозърнести хлябове, ядки, боб, сушени сини сливи, овесени ядки, ленено семе, броколи, круши, ябълки и много вода. Избягвайте приема на шоколад, млечни продукти, добавки с желязо, болкоуспокояващи и някои видове антидепресивни медикаменти.

Ако ви боли гърлото и преглъщате трудно, комбинирайте чай мента (хладък, а не горещ), който има аналгетичен и успокояващ ефект и мед, и е известен със своите свойства за заздравяване на раните. Яжте меки храни, като крем супи, картофено пюре, кисело мляко, бъркани яйца и крем карамел, които също са успокояващи за болките в гърлото. Избягвайте горещи течности и твърди храни като чипс, ядки и мюсли. Киселите сокове от сурови плодове и зеленчуци, както и портокалов сок, гроздов сок и лимонада, също създават дискомфорт.

Когато усещате болки в мускулите на цялото тяло, това може да се дължи на специфични причини, но храните, богати на магнезий или калции могат да спомогнат за облекчаване на болката. Магнезий-съдържащите храни включват ядки, банани, боб, листни зеленчуци и авокадо. Храни с високо съдържание на калций са например консервираната сьомга, киселото мляко, тъмнозелените листни зеленчуци и портокаловия сок, обогатен с калций, който също намалява мускулните спазми и болки.

Главоболието най-често се дължи на дехидратация, затова пийте повече вода и течности в този случай. Избягвайте шоколад, червено вино, отлежали сирена, соев сос, сушени плодове, хот-дог и деликатесни меса.

Болките в ушите обикновено съпътстват други симптоми, така че като цяло те не корелират, с която и да е храна като цяло. Тъй като се срещат най-често при горните дихателни инфекции, обаче, има храни, които разчистват задръстванията и могат да помогнат на болките в ушите. Бистрите течности и пилешката супа улесняват задръстванията, чрез разхлабването на лигавицата в носните проходи. Омега-3 мастните киселини, открити в сьомгата и ядките, намаляват възпалението, а витамин C, съдържащ се в тъмните листни зеленчуци, плодовете и цитрусите стимулира имунната система.  Млечните храни  могат да сгъстят секретите и да влошат задръстванията, с изключение на киселото мляко, което съдържа пробиотици. Стойте далеч от преработени и пакетирани храни, които могат да увеличат възпалението и да удължат процеса на възстановяване.

Обривите могат да бъдат симптом за алергия, така че се замислете какво сте яли или правили, преди да получите червени сърбящи пъпчици върху кожата си. Омега-3 съдържащите храни, като мазни риби (сьомга, сардини), орехи и ленени семена и масла, както и храни с високо съдържание на протеини, са важни за здравето на кожата. Най-често срещаните храни, които причиняват сърбеж са: ядки, шоколад, риба, домати, яйца, плодове, соя, пшеница и мляко.

Когато сте настинали, най-неприятният симптом обикновено е течащият нос. Освен парната баня и топлият чай от джинджифил, може да облекчите хремата и с помощта на ябълков сайдер и лимонов сок в чаша вода. Избягвайте пикантните храни и алкохола, които засилват секрецията на носа.

Настинка, грип или инфекция на синусите, може да раздразни и възпали кръвоносните съдове в носа, което да доведе до затруднено дишане. Парната баня или овлажнителя на въздуха могат да облекчат състоянието, но някои храни могат също да ви помогнат. Лекарите препоръчват пиене на “златно мляко”, което съдържа куркума – подправка известна със своите противовъзпалителни свойства. Пригответе си го в малка тенджера, в която сложете 2 чаши кокосово или бадемово мляко, 1 ч.л. куркума, 1 ч.л. джинджифил, малко черен пипер и мед на вкус. Оставете да заври за 10 минути и сервирайте напитката топла. Избягвайте млечните продукти, пикантните храни и захарта, всички от които могат да влошат симптомите.

Може да харесате и..


Реклама