В отглеждането и възпитанието на едно дете има много неписани правила, по които трябва да се ръководят родителите. Като разбира се, тези са строго индивидуални, спрямо темперамента, развитието и възприятието на детето.
В този ред на мисли, се стига и до етапа, в който детето постепенно се научава на самостоятелност. Това обаче изисква време и плавен преход. Разпознаването и подреждането на собствените му вещи е най-важната стъпка, в изграждането на полезни навици. Като част от тях, са личните дрехи на детето, за които само трябва да полага грижи.
Обикновено, когато става дума за детски гардероби , винаги ги асоциираме с хаос и разпиляни дрехи. Докато не се появи намесата на мама и татко, които старателно подреждат всичко. Това разбира се е в реда на нещата, но до един определен момент.
Децата, трябва да се научат още в ранна детска възраст, че за тях също важат определени правила, които се налага да спазват. Този момент е ключов, по отношение на възпитанието.
Кога е правилно да започнем с приучаването на детето?
Обикновено периода, в който може да започне постепенното приучаване, започва след навършване на три годишна възраст. Преди това, децата все още опознават заобикалящата ги среда, твърде лесно се разсейват, заради непрестанното любопитство.
Именно в тази благоприятна възраст, децата се стремят към повече независимост, според психолозите. Поради този факт, ако вашия мъник проявява инициатива да свърши нещо само, това е зелена светлина за вас. Не приемайте тези индикации в поведението, като проява на инат. Напротив, считайте го, като нещо хубаво и позитивно.
През този период, любопитството не е стихнало и може да бъде използвано в насока – изграждане на нови навици. Макар, че в началото детето ще е в пълно недоумение какво изисквате от него, чрез търпение и поощрение, ще държите интереса – буден.
Приемете факта, че развитието при всяко дете е различно, ако при едни се наблюдава по-бързо разбиране и съответна реакция, то при други може да стане по-бавно. Като в това няма нищо притеснително, тъй като децата разбират и асимилират информацията по различен начин.
Важни стъпки и препоръки
Приучаването на детето към отговорност за неговите лични вещи, в т. ч. и дрехите му, е сравнително бавен процес. Затова, най-ключовия фактор по време на адаптацията на детето, се явява – търпението. Повторението е също много важно, за да се достигне до последователност от думи към действия.
Преди да пристъпите към приучаването на детето, се уверете, че то осъзнава важността на процеса. Като първата стъпка е да обясните (колкото пъти е необходимо), че дрехите са важна част от ежедневието и трябва да се внимава с тях.
Колкото по-рано, вашето дете осъзнае потребността и функцията на дрехите, толкова по-лесно ще преминете към следващия етап. Освен това, по този начин ще го научите, че освен дрехите и другите вещи, трябва да се пазят и поддържат, в добър вид.
Можете да започнете отдалече процеса, като първата стъпка да се изразява в самостоятелно обличане. За целта, подбирайте дрехи, които няма да затруднят детето (поне в началото) при обличането им. Постепенно можете да оставите и избора на дрехи, като задача, което да поеме детето.
В случаите, в които малчугана, не подбира правилно отделните части от дрехите си, не го укорявайте. В противен случай, рискувате да всеете страх у него. Съответно, всеки следващ път, когато се стигне до този момент, ще го свързва с неприятно преживяване.
Добрият пример на родителя
За да се грижи за дрехите и правилното им разположение в гардероба, вземете под внимание и вашият личен пример. Децата взаимстват до голяма степен от родителите си – действия, маниери, реакции и прочие. Затова, ако вие самите не се определяте, като подреден и организиран човек, не го очаквайте и от детето.
В други случаи, можете да разчитате, че когато детето наблюдава действията ви, то ги прилага на подсъзнателно ниво. Когато сгъвате и подреждате своите дрехи, е добре вашето дете да присъства. След това, се насочете към неговият гардероб и насърчавайте действията му и повторенията, които ще приложи.
Моментите, в които детето е разстроено или не е в настроение, избягвайте да го занимавате с подобни дейности. В тези деликатни ситуации, мъниците не обръщат внимание на страничните неща, а са концентрирани в това, как се чувстват. Не подценявайте детските емоции, в тях се корени цялостното им поведение.