Здраве

Магнезий – всичко, което трябва да знаем за него

magnezii

Магнезий е минералът, който участва в най-много ензимни реакции в човешкото тяло. Заедно с цинка и мангана, той е един от най-важните кофактори за поддържане на нормалното състояние и здравето на организма.Този есенциален минерал е съдържа в почти всяка клетка и участва активно в производството на основната единица енергия за клетките – аденозин трифосфат. Способността на неговите йони да взаимодействат с фосфатните групи е сред най-ценните му свойства. Той е важен за химичните реакции, свързани с нуклеиновата киселина  и е нужен на всички ензими. Усвоява се през тънките черва между 30% и 67%, като това зависи в голяма степен от веществото, с което той е съединен.

Има много храни богати на магнезий и почти всички от тях са растителни. Такива са зърнените храни като ориз, пшеница и овес; семена като ленено семе, сусамово семе, сусамов тахан, тиквено семе и слънчогледово семе; ядки като орехи, бразилски орехи, лешници и бадеми, както и какаовите зърна. Други, богати на магнезий храни са някои билки и зеленчуци като кориандър, спанак, градинска мента, босилек, лапад и други, както и кафето.

Магнезият има изразен успокояващ ефект върху нервната система, а потенциалните му свойства са свързани с намаляване на агресията и нервните изблици, с по-качествения сън, с релаксацията, както и с влиянието му върху мозъчните процеси и паметта.

При рафинирането на семената или зърнените продукти, както и при термичната обработка на растителните храни, се губи почти цялото съдържание на магнезий. Това е една от причините за магнезиев дефицит в организма, макар освен чувствителността на магнезия към рафиниране и топлинна обработка да са от значение хранителният режим като цяло, както и други причини, сред които учените отбелязват и използването на изкуствени торове и инсектициди, което води до  намаляване на минерала в растителните култури, както и до промяна на концентрациите в почвата. Медикаменти като диуретици, някои антибиотици като гентамицин и амфотерицин, както и медикаменти за лекуване на рак като антинеопластиците също редуцират или намаляват усвояемостта на магнезия.

Конкретни болестни състояния и най-вече такива на гастроинтестиналния тракт могат да окажат влияние върху абсорбирането на минерала. Хората, които приемат големи количества алкохол или имат ниски концентрации на калций и калий в кръвта са застрашени от дефицит на Mg, а тези, страдащи от бъбречни проблеми и диабет, имат по-висока нужда да го приемат поради засиленото изхвърляне на минерали през урината. Възрастните индивиди поради фактори като засиленото изхвърляне през урината, затрудненото усвояване и редовната употреба на медикаменти се считат за по-застрашени от дефицит на магнезий.

Симптомите на магнезиев дефицит, които се забелязват на пръв поглед са: спад в имунната система, загуба на апетит, гадене, повръщане, негативно въздействие върху нервната система, умора и слабост. Когато тялото е в състояние на дефицит за по-дълго време, могат да се проявят промяна в сърдечния ритъм, промени в настроението и поведението, както и мускулни крампи, вкочаненост, изтръпване на крайниците. Трайният дефицит на магнезий в дългосрочен план може да доведе до сърдечни болести и ниски нива на калий и калций в кръвта.

Заради участието на минерала в калциевия метаболизъм и отрицателното влияние върху нивата на калций при магнезиев дефицит, изследванията свързват появата на остеопороза с недостиг на магнезий.

Допълнително приемания магнезий има потенциални противовъзпалителни свойства, освен това улеснява заспиването и подобрява качеството на съня. Той съдейства за увеличаване на минералните концентрации и костната плътност, както и за намаляване на фрактурите при възрастни хора. Има потенциален ефект при понижаване на кръвното налягане, което е пряко обвързано с баланса на калий, натрий и калций в организма.

Препоръчителната дневна доза за мъже и жени с нормална активност е 400 мг. При изключително висок стрес и ежедневно физическо натоварване се препоръчват по-високи дози, вариращи от 800 до 1600 мг дневно. При предозиране с магнезий в краткосрочен прием е възможно да се наблюдават нежелани реакции като стомашен дискомфорт, крампи в коремните мускули и диария, които не крият значителни рискове за здравето. Дългосрочната употреба на високи дози от минерала, обаче, може да предизвика бъбречни проблеми. Нужен е прием от 2000 мг и повече, за да се стигне до магнезиева токсичност или магнезиева интоксикация, като здравословните рискове включват загуба на апетит, нарушен сърдечен ритъм, затруднения в дишането, високо кръвно налягане, мускулна слабост, отклонения в рефлексите на сухожилията и повръщане.

Най-често може да се открият магнезий таблетки в аптеките и специализирани магазини за хранителни добавки. Поради изключително киселият вкус на минерала той рядко се среща под формата на чиста пудра. Добавя се в повечето мултивитаминни комплекси, както и в някои формули за стрес или сърдечно здраве. В комбинация с цинк двата минерала заедно притежават синергични свойства при въздействието върху  инсулиновата чувствителност, съня, половите хормони, ензимния метаболизъм и други. Неговото комбиниране с витамините от В-комплекс се приема с цел поддържане на нервната система и регулиране на стреса. Едновременният прием на таурин и магнезий помага за защита на сърцето от инфаркт и увреждания, а също така и за спомагане за здравословното състояние на кръвоносните съдове.

 

Inline
Inline