Здраве

Спирулина – какво трябва да знаем за нея?

spirulina

spirulina

Спирулина са вид едноклетъчни синьо-зелени водорасли, които растат естествено в океаните и солените езера със субтропичен климат. Тази набираща все по-голяма популярност хранителна добавка е била консумирана от векове поради високата си хранителна стойност, както и заради предполагаемите си ползи за здравето. Популярните личности днес я визират като тайна, мощна “суперхрана” и “чудо от морето”.

Според проучване, публикувано в списание “Сърдечно-съдова терапия”, спирулината е била класифицирана като растение поради “богатството си на растителните пигменти, както и заради способността си за фотосинтеза”. Новото разбиране за  биохимичните свойства, генетиката и физиология й е причина учените понастоящем да я преместят в царството на бактериите. Spirulina platensis, Spirulina maxima и Spirulina fusiformis са изследвани широко поради високите си хранителни и потенциално терапевтични стойности.

Спирулина се популяризира заради потенциалните си способности за лечение за редица метаболитни и сърдечни проблеми, включително загуба на тегло, диабет и висок холестерол, Употребата й се препоръчва също така като средство за различни психически и емоционални разстройства, включително тревожност, стрес, депресия и дефицит на вниманието-хиперактивност. Смята се, че помага на редица еклектични здравословни проблеми, включително предменструални симптоми и амиотрофична латерална склероза. Комбинацията от цинк и спирулина може да помогне на тялото да изчисти наличие на арсен при хора, които консумират питейна вода с необичайно високи нива. Спирулината стимулира, укрепва и подсилва имунната система и се смята за  особено полезна при поддържането на здравословен и балансиран режим на хранене. Тя подобрява липидния и глюкозния метаболизъм, а също така редуцира мазнините в черния дроб и укрепва сърдечното здраве.

След като стана ясно какво е спирулина, следва да се изясни, че няма  достатъчно научни доказателства в подкрепа на това дали тя наистина е ефикасна при лечението на всякакви здравословни състояния. Безспорен факт е обаче, че тя е богата на хранителни вещества и че съдържа значителни количества калций, ниацин, калий, магнезий, витамини от група В и желязо. Също така в нея има основни аминокиселини, а протеинът представлява около 60 до 70% от теглото на сухото вещество. Едноклетъчните синьо-зелени водорасли съдържат няколко съединения, за които е доказано, че притежават антиоксидантни свойства, включително фенолни съединения, фикоцианини, токофероли и бета-каротин. Богат неживотински източник е на витамин Б12 и е един от най-популярните вегански източници на белтък.

Необходимо е човек да приема цял ден водораслите под формата на спирулина на прах или на спирулина таблетки, за да се доближи до препоръчителните дневни количества от хранителните вещества, които съдържа. Проблемът с хранителните добавки на тази и други “суперхрани” е този, че макар и да е ясно, че съдържат множество полезни за здравето съставки, всъщност е трудно да се определи точната бионаличност на погълнатото количество. Бионаличността описва колко от хранителните вещества, които се преглъщат, всъщност се използват от тялото. В някои случаи яденето на две различни храни наведнъж ще помогне на тялото да абсорбира хранителните вещества по-добре, отколкото, ако човек яде отделно храните.

Като цяло лекарите смятат спирулината за безопасна, предимно на базата на дългата й история като храна. Тя обаче на практика може да се замърси с токсични метали, вредни бактерии и микроцистини – токсини, произведени от някои водорасли – ако се отглеждат в опасни условия. Замърсената спирулина може да причини увреждане на черния дроб, гадене, повръщане, жажда, слабост, бързо сърцебиене, шок и дори смърт. При това положение тя може да бъде особено опасна за децата.

Хората с определени автоимунни заболявания трябва да избягват добавките на спирулина.  Тъй като тя  усилва имунната система, добавките с нея могат да влошат симптомите на множествена склероза, лупус, ревматоиден артрит и други състояния, които са свързани с свръхактивната имунна система. По същата причина тя може да отслаби ефекта на имуносупресорите, които често се предписват за лечение на автоимунни заболявания и за предотвратяване на отхвърлянето на органите от трансплантация на органи. Трябва да се има също така в предвид, че спирулината може да повлияе на лекарствата, които забавят кръвосъсирването, включително на разредители на кръвта, както и нестероидни противовъзпалителни лекарства за болка. Комбинирането на спирулина с билкови добавки, които забавят кръвосъсирването като карамфил, салвия, чесън, джинджифил, гинко, женшен и куркума може да увеличи риска от кървене.